Mt Taowa

Idag flög jag med Martin i Airvanen till Mt Taowa som är bara ca en halvtimmes flygning från Hagen där vår bas är. Ett väldigt spännande flygfält minst sagt. Flygbanan ligger mitt på en bergskam i sluttning. 80 % av fälten MAF flyger till här i PNG kan man bara starta eller landa på åt ena hållet på grund av lutningen, så detta var inget ovanligt för Martin. Vi åkte dit för att hämta några passagerare som behövde komma till sjukhus. MAF är de enda som flyger hit och det är väldigt svårt för människorna här att ta sig till någon av de större städerna på annat sätt eftersom de bor mitt i bergen. Jag pratade lite med en man om ifall de kunde ta sig till någon annan by och han verkade inte tycka det var så problematiskt som jag förstått det. "- Det tar bara 2 dagar och 2 nätter att gå till närmast större by, sa mannen". Man har olika referenspunkter helt enkelt och jag gillar hans positiva inställning. ;)
Bilderna nedan kommer lite i oordning men hoppas ni hänger med ändå. 
Påvägen dit. 
Take-Off när vi skulle hem igen! 350 m långt fält med 5% lutning. Här har man bara en chans på sig... Idag hade vi några knops medvind så det var av högsta vikt att räkna så att vi inte lastade planet för tungt för att kunna lätta och stiga över bergen hem. 
Påväg in för landning. 
 
Alla de tuffa killarna ville vara med på samma bild som mig. :) 
Det kraftiga regnet hade förstört delar av flygfältet vilket gjorde att MAF inte kunde flyga hit på månader. Nu har byns befolkning jobbat hårt med att bygga upp det igen med endast spadar till hjälp. Martin inspekterar här deras arbete och bekräftar att det nu går bra att flyga hit kanske även med Caravanen nästa gång.  
Landningen
Passagerarna lastas in och Martin hjälper dem spänna fast säkerhetsbältena. Bland annat en liten tjej med en bruten arm som behövde komma till ett sjukhus åkte med tillsammans med sin mamma. Kändes väldigt skönt att den flygningen kunde genomföras så att hon kunde få hjälp. Hela byn ville säga hejdå och många tårar rann flera kinder. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johan Rex

Porterfält! :-D

Coolt att man sätter sånna där fält med Airvanen.
Vilket fantastiskt äventyr!

Kram på dig!

2013-12-08 @ 12:07:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0