Grillkväll

Igårkväll blev jag inbjuden till mina grannar Lauryn och Rick ifrån Nya Zeland tillsammans med deras vänner och är härifrån Mt Hagen. Under kvällen fick jag höra diverse historia om hur saker och ting har förändrats under sista åren här i PNG och mycket om kulturen jag inte visste. Bland annat pratade vi mycket om relationer. Här i PNG är det inte ovanligt att en man har 5 fruar. Man har ett nytt hus för varje fru på sin mark och där får hon bo med sina barn. Förr var det ofta så att den första frun valde ut nr.2 för att hon ksulle få bra hjälp i trädgården. Nu för tiden funkar det inte riktigt så utan fruarna kallar varandra fiender och det förekommer att fruarna dödar varandra av svartsjuka. Ofta vet de inte om när vi "gifter sig" att det redan finns fler kvinnor. Jag frågade hur männen hade tid med så många kvinnor. Men det visar sig att de nästan aldrig var där ändå, utan bara kommer hem och sover i princip. En annan sak som skiljer sig en hel del i den här kulturen är att det är väldigt vanligt med adoption. Var och varannan familj har barn som inte är deras biologiska. Om det inte passar för någon att ta hand om ett barn för att man redan har så många t.ex. så går det lätt att ge det till en vän eller släkting. Paret jag åt middag med här hade själv adopterat bort en son och sedan 5 år senare adopterat en flicka istället. 
Det upplysta huset i bakgrunden är huset som jag bor i. 
Förr när männen här i landet gjorde sin eld-dans så kunde de stå i elden 10-20 sekunder. Det är ett sätt att värma sig, tills för bara 20 år sedan bar de flesta endast lövkjolar här. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0