Disiplin?

Igår kväll i kyrkan hade vi diskussions och debatt kväll med alla möjliga ämnen. Ett av ämnena som kom upp troligtvis eftersom de visste att vi hade Europer med var om det är rätt att slå sina barn som en del av uppfostran. Detta är en fråga som diskutterades en del när jag var i Australien på DTSen också. Det skiljer sig ju väldigt mycket mellan kulturerna. Här i USA är det väldigt vanligt och inget märkvärdigt att bli disiplinerad med bältet när man gjort något som man inte ska när man är i 10 års åldern. I mina öron som är skyddad svensk så låter det helt förfärligt. Men det var intressant att höra mer av deras syn på det hela och nog för dem också att se att man kan faktiskt bli väluppfostrad med andra medel. För mig så låter det som att det är en lätt utväg att ta till våld och det borde finnas mer kärleksfulla sätt att uppforsta sina barn, även om jag inser att det inte är någon lätt sak. Men, men nog om det. Som sagt så är det olika kulturer. Det enda jag vet är att barn gör som de vuxna gör och inte som de säger. Det blev en rolig kväll som  fortsatte hemma hos Shima och Martin.

En liten glimt av hur det kan se ut på cafe´t i vår kyrka där de "unga vuxna" träffas på fredagkvällar.

Idag har jag haft en lugn och skön dag. Tog lite sovmorgon, sedan en lång promenad, Efter det blev det en del städande och pluggande. Jag kände att veckans electrics behövde lite mer tid. Så nu tror jag att jag börjar förstå lite mer av principen som en generator fungerar efter.

Här är några bilder från gårdagens cellgrupp på stranden.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0